T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İZMİR / KONAK - Müdafaa-i Hukuk İlkokulu

ANNE BABA NE YAPMALI? NASIL DAVRANMALI?

ANNE BABA NE YAPMALI? NASIL DAVRANMALI?

 • Çocuğa yaş dönemi özelliklerine uygun oyuncaklar alınmalıdır. Çocuğun okula başlaması artık oyuna ihtiyacı olmadığı anlamına kesinlikle gelmemektedir.

• Çocukla birlikte okumak, çocuğun kelime dağarcığının genişlemesini ve yaşadığı çevreye dair yeni bakış açıları geliştirmesini sağlar.

• Çocukta görmek istenilen davranışlar fark edilip ödüllendirilmeli, görmek istenilmeyen davranışların sonuçlarıyla çocuklar baş başa bırakılmalıdır.

•Yapabileceklerinden çok fazlası istenmemeli, gösterdiği çabalardan dolayı eleştirilmemelidir. Aksi hâlde yetersizlik duygusu gelişebilir. Bu durum, başarısızlık korkusuyla yarışmalardan kaçınmak sonucunu doğurabilir.

• Çocuğun gün içinde televizyon ve bilgisayar karşısında geçirdiği süreye sınır getirilmelidir.

• Çocuğa sevgi, ilgi gösterip zaman ayrılmalıdır.

• Çocukla konuşurken "Okul nasıldı?" gibi genel sorular yerine "Resim dersinde ne üzerinde çalıştınız? Öğretmenin projen hakkında ne söyledi?" gibi daha duruma özgü sorular sorulabilir.

• Okul çağı çocukları kendileriyle yetişkin gibi konuşulmasından çok hoşlanırlar. Örneğin "Projenin başına oturmanı daha kaç defa söyleyeceğim!" demek yerine, "Projen üzerinde çalışmaya başlamanı bekliyorum. Onun üzerinde ne kadar çalışmayı planlıyorsun? "şeklinde konuşulabilir.

• Aile üyeleri birlikte zaman geçirmeli ve faaliyetler yapmalıdır.

• Çocuğun yaşamıyla ilgili problemleri çözmesi için fırsatlar verilmelidir. Çocuk problemi çözemiyorsa yardım isteyip istemediği sorulmalı, yardım isterse küçük bir katkı sağlayıp gerisini kendisinin halletmesi sağlanmalıdır.

•Çocuğa bağımsızlık kazandırılırken diğer yandan sorumluluk bilincinin geliştirilmesi, çocuğun kendine güvenini pekiştirir. Bunu sağlamak için çocukla zaman geçirilerek zorlayıcı olmadan arkadaşları, başarıları, hayatta karşılaştığı ve üstesinden geldiği olaylar hakkında konuşulabilir.

• Çocuğun okulu ile iş birliği kurulmalı, okuldaki etkinliklere katılıp öğretmenle irtibat hâlinde olunmalıdır.

• Çocuğun arkadaşlarının aileleriyle bir araya gelinebilir.

• Çocuğun okul dışı faaliyetlere katılımı desteklenmelidir.

• Çocuğun kendisini kötü hissetmesine neden olabilecek cezalandırma yerine, rehberlik etmek ve çocuğu korumak esasına dayanan bir disiplin anlayışı geliştirilmelidir.

• Açık, net, tutarlı ve anlaşılır kurallar konulup çocuğun bunlara uyması sağlanmalıdır.

 • Çocuğun doğruyla yanlışı ayırt etmesine yardımcı olunmalıdır.

 • Çocuğun sorumluluk duygusunun gelişmesi için sofra kurmak, yatağını toplamak, kütüphaneyi düzenlemek gibi ev içi görevler verilebilir.

• Parayı bilinçli bir şekilde harcayıp biriktirmesi üzerine konuşulup bu biçimde davranmasını sağlayacak fırsatlar oluşturulabilir.

• Çocukla saygı göstermenin ne olduğu ve nasıl olması gerektiği ile ilgili konuşulabilir. Çevresindekiler saygısızca davrandığında ne yapılabileceği ile ilgili konuşulup çocuk bu duruma hazırlanabilir.

• Çocukla ergenlik döneminde meydana gelecek normal değişimler üzerine konuşulmalıdır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 28.10.2019 - Güncelleme: 06.12.2023 10:17 - Görüntülenme: 4388
  Beğen | 16  kişi beğendi